Praca w otwartej i przyjaznej dla osób z niepełnosprawnościami organizacji daje wiele możliwości rozwoju. Wśród dużych pracodawców na tym tle wyróżnia się Accenture — globalna firma świadcząca profesjonalne usługi w zakresie technologii cyfrowych, chmury obliczeniowej i bezpieczeństwa. O pracy w Accenture, rekrutacji, udogodnieniach dla osób o różnych potrzebach oraz sposobach na dobry start zawodowy w nowym miejscu opowiada wieloletni pracownik — Daniel Rudnicki.

Daniel Rudnicki, Cloud First Insurance Lead w Accenture w Polsce

Pracuję w Accenture od ośmiu lat. Zaczynałem jako konsultant, a dziś odpowiadam za rynek ubezpieczeniowy w Polsce w ramach Cloud First. Technologicznie skupiam się na chmurach publicznych oraz prywatnych.

Jestem osobą z orzeczeniem o niepełnosprawności od dawna, bo jest to choroba wrodzona. Moja niepełnosprawność jest widoczna, każdy kto mnie widzi, wie, że mam problemy z poruszaniem się. Nie używam wózka, ale znaczącą barierą do pokonania są dla mnie schody. Decydując się zaaplikować do Accenture, brałem pod uwagę przede wszystkim to, czy jest możliwość dojazdu do biura komunikacją miejską dostosowaną dla osób z niepełnosprawnościami, np. tramwajem niskopodłogowym. Okazało się to możliwe. Sprawdziłem też, czy po drodze nie będzie dużo przejść dla pieszych, a w budynku są windy i inne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Zdecydowałem się zaaplikować. Podczas spotkań rekrutacyjnych w Accenture bardzo otwarcie rozmawialiśmy o tym, czy moja niepełnosprawność w jakiś sposób mnie ogranicza i co będzie dla mnie barierą. W trakcie rekrutacji do Accenture nie przyszło mi do głowy, żeby podzielić się z rekruterem zaświadczeniem o niepełnosprawności. Dopiero po jakimś czasie od zatrudnienia pomyślałem, żeby zgłosić zaświadczenie do działu HR. Zgodnie z przepisami prawa dostałem wówczas dodatkowe 10 dni urlopu wypoczynkowego, który  wykorzystałem w celach zdrowotnych.

Rozpoczęcie pracy w Accenture było dla mnie wielką zmianą. Każdy nowy projekt powodował, że czułem się, jakbym zmienił miejsce pracy. Zmieniał się bowiem zakres obowiązków, ludzie i narzędzia. Pracując w Accenture, nie da się popaść w rutynę, bo każdy projekt jest inny, nawet jeżeli realizujemy podobne zadania. Także praca z ludźmi nigdy nie jest taka sama i dzięki temu nie stanie się rutyną. Każdy człowiek jest inny, każdy ma trochę inne potrzeby, każdy inaczej je komunikuje i jest na innym etapie swojego życia. Przyzwyczajenie się do częstych zmian może być dla niektórych osób wyzwaniem, ale warto podkreślić, że daje to wielką motywację do rozwoju.

Na jakie wsparcie możesz liczyć?

Przychodząc do Accenture zostałem zaangażowany w projekt, który wymagał dojeżdżania z Warszawy do Poznania, gdzie mieściła się siedziba klienta. Firma zapewniała opłatę za podróż, dietę, hotel. Zgodnie z procedurą, mogłem wybrać hotel w najbardziej dogodnej dla mnie lokalizacji. W pandemii zmieniło się podejście naszych klientów. Zdecydowanie zmniejszyło się oczekiwanie pracy w biurze. Wiele osób pracuje z domu, ja lubię pracować z biura Accenture. Wiem, że mogę zaparkować na miejscu z kopertą, wejście do budynku ma szerokie drzwi, są windy. Widywałem w naszym biurze osoby poruszające się na wózkach.

Firma dba o to, by zapewnić pracownikom i pracowniczkom odpowiedniej jakości sprzęt, taki jak komputery czy monitory do pracy z domu. Jest też dedykowany program dla osób potrzebujących wsparcia w zakresie dostosowania miejsc pracy, np. w postaci specjalistycznego krzesła, czytników, oprogramowania etc. Poprzez platformę internetową można zgłosić, co jest  potrzebne do pracy bez konieczności przedstawiania zaświadczeń o niepełnosprawności.

Accenture ma biura w kilku miastach w Polsce. Są to Katowice, Kraków, Wrocław, Łódź, Gdańsk i Warszawa. Wśród naszych pracowników i pracowniczek są osoby pracujące w stu procentach zdalnie. Nie ma już potrzeby, żeby jechać do Warszawy po komputer.

Kompetencje i mocne strony

Specjaliści i specjalistki Accenture wspierają klientów w wielu wyzwaniach związanych z technologiami. Na początku staramy się zrozumieć w czym tkwi problem, a następnie zaproponować zarówno bieżące, jak i długoterminowe rozwiązanie. Dzięki naszemu doświadczeniu jesteśmy w stanie wesprzeć klienta w realizacji celów biznesowych. Może to być np. zwiększenie sprzedaży czy stworzenie innowacyjnych produktów. Przystępujemy do działania definiując pewną pracę, która jest do zrobienia i dobieramy kompetencje potrzebne do jej realizacji.

Tworząc zespół, opieramy się na umiejętnościach osób, chęci współpracy i otwartości  w podejściu do rozwiązywania problemów. Widziałem wiele bardzo różnorodnych zespołów w Accenture i nigdy nie było sytuacji, że ktoś w czymś nie mógł uczestniczyć z powodu np. ograniczeń fizycznych.

Różnorodność i inkluzywność w Accenture

Na przestrzeni lat obserwuję, że coraz więcej organizacji kładzie nacisk na promowanie inkluzywności i docenianie różnorodności. W DNA Accenture od zawsze jest akceptacja, otwartość i wręcz celebracja różnic kulturowych, językowych czy fizycznych. Dla mnie istotne jest zachowanie komfortu psychicznego, aby żadna z pracujących osób nie czuła się wywołana do tablicy, że powinna coś zrobić, powiedzieć np. o swoich ograniczeniach.

System rekrutacyjny w Accenture jest tak zbudowany, że gdy przeglądam CV osób aplikujących do mojego zespołu, widzę jedynie nazwisko danej osoby i informację o jej kompetencjach. Na tym etapie to musi wystarczyć. Nie wiem ile ta osoba ma lat, jaki jest jej stan cywilny, czy ma dzieci. Często nie wiem, jakiej jest narodowości. Tym bardziej nie wiem, czy kandydat jest osobą z niepełnosprawnościami. Te informacje są mi absolutnie niepotrzebne. Dla mnie istotne jest to, co dana osoba potrafi, jakie jest jej doświadczenie, w czym się realizowała, czego oczekuje od nas oraz w jakim kierunku chciałaby się rozwinąć. To są informacje kluczowe do podjęcia decyzji o współpracy.

Moje rady dla osób rozpoczynających nowe prace w dużych organizacjach

  • Zorientuj się, gdzie masz pracować: z domu czy biura.
  • Jasno zakomunikuj, co dla Ciebie jest istotne, aby zapewnić sobie komfort pracy.
  • Nie bój się pytać. Zawsze jest gdzieś osoba, która zna odpowiedź.
  • Ustalaj jasno, czego się od Ciebie oczekuje.
  • Pamiętaj, że podstawą jest komunikacja ze wszystkimi osobami w zespole, w tym menadżerami wysokiego stopnia. Mów śmiało czego potrzebujesz, co jest barierą, wyzwaniem, co Tobie odpowiada.
  • Nie poddawaj się. Jeśli widzisz wyzwania w nowym projekcie, to porozmawiaj o tym ze swoim menedżerem. Wspólnie zastanówcie się co można zmienić i poprawić, by móc lepiej się w nim odnaleźć.
  • Warto robić check-listę. Gdy podjąłem decyzję o pracy w Accenture, przygotowałem taką, na której wypisałem, co mogłoby mi przeszkadzać. Bardzo pragmatycznie poskreślałem punkt po punkcie, od barier fizycznych poprzez bariery współpracy. Jedną z nich było dręczące mnie pytanie: „Czy ja w ogóle będę w stanie się odnaleźć w korporacji?”.

Powinniśmy być przede wszystkim otwarci i szczerzy wobec siebie. Wierzyć we własne kompetencje, znać swoje mocne strony. Warto zaufać sobie i osobom, które chcą z Tobą współpracować. One nie patrzą przez pryzmat tego, czy jesteś na wózku, czy niewidomy, czy poruszasz się o lasce. Dla osób w pracy ważne jest, jak się z Tobą współpracuje, w jaki sposób uzupełniają się Wasze mocne i słabe strony oraz czego możecie się od siebie nauczyć.

Z Danielem rozmowę przeprowadziła Jagoda Dul z działu HR Accenture.